opinion

Interview met Sophie Buchel: ‘Zonder innovatie is er geen verandering.’

Hoe gevestigd de gevestigde orde ook lijkt, fundamentele verandering kun je sturen. Dat leert het nieuwe boek ‘Ondernemen voor transitie’ van Michiel van Yperen (MVO Nederland), Chris Roorda en Sophie Buchel (DRIFT). De website Managementboek interviewde Sophie over maatschappelijk verantwoord ondernemen, de transitieaanpak en de rol van ondernemers. 

 

In het boek ‘Ondernemen voor transitie‘ wordt duidelijk hoe ondernemers met vernieuwende concepten bijdragen aan radicale verandering én hoe je zo’n transitie kunt versnellen. Koplopers laten met innovaties zien dat hun sector aan een fundamentele verandering toe is. Met de juiste ingrediënten wordt hun werk in de marge de basis van een nieuwe manier van werken en denken in de hele sector. Denk bij deze ingrediënten aan een groeiend gevoel dat verandering onafwendbaar is; de eerste volgers; onverwachte verbindingen met andere koplopers; steun van invloedrijke spelers in de sector en ambtenaren die hun nek uitsteken en de juiste voorwaarden scheppen.

‘Ondernemen voor transitie’ laat in detail zien hoe dit fascinerende proces in zijn werk gaat en hoe je de juiste mensen in een open innovatieruimte kunt bewegen tot grootse dingen. Innovatie is cruciaal om mensen en organisaties in beweging te krijgen, vertelt Sophie Buchel. ‘Zonder innovatie – technisch, sociaal, ondernemend – is er geen verandering. Er staan steeds meer ondernemers, bedrijven, organisaties en burgercoöperaties op die een visie hebben voor een duurzamere toekomst en risico durven nemen om hier dichterbij te komen.’

‘Zonder innovatie – technisch, sociaal, ondernemend – is er geen verandering.’ – Sophie Buchel

‘Dit juichen wij enorm toe en we lichten in het boek ook een aantal mooie voorbeelden van sociaal en verantwoord ondernemen toe die volgens ons bijdragen aan transitie. Zij laten zien dat het fundamenteel anders kan. Maar er zijn meer van deze koplopers nodig die hun sector een nieuwe richting induwen. Jan Jonker stelt terecht dat duurzame businessmodellen nog niet het ‘nieuwe normaal’ zijn. Om duurzaamheidstransities, zoals die naar een circulaire economie, echt verder te brengen, zullen veel meer bedrijven de koplopers moeten volgen en zijn structurele veranderingen nodig.’

Hoe gaat deze fundamentele verandering of transitie echter precies in zijn werk en wat is er nodig om meer bedrijven te stimuleren tot een serieuze bijdrage aan de circulaire economie? Lees de volledige uitleg van Sophie in het interview met Managementboek of verdiep je in ondernemen en fundamentele vernieuwing door het boek hier te bestellen.


Date
June 6, 2017