(this project description is in Dutch)
Het onderwijs in Den Haag is teveel een strakke mal geworden, gericht op denkwerk en individueel presteren. Het is tijd afscheid te nemen van die mal en te werken aan toekomstgerichte ontwikkelgemeenschappen: plekken waar kinderen in hun eigen tempo kunnen leren, spelen en ontdekken, en zich zo voor kunnen bereiden op hun plek in een veranderende samenleving.
Dat zijn belangrijke uitkomsten van de transitie-arena die DRIFT in opdracht van het PPO Den Haag (platform primair onderwijs) organiseerde samen met 25 professionals van binnen en buiten het Haagse onderwijs.
Het primair onderwijs in Den Haag staat, net als elders in het land, onder druk. Urgente uitdagingen rondom personeelstekorten, steeds meer thuiszitters en toenemende ongelijkheid waren voor PPO Den Haag aanleiding om de transitie-arena te starten. Waarbij vanuit de urgente problemen gebouwd wordt aan een gezamenlijke transitiebeweging.
De transitie-arena Den Haag bestond uit een diverse groep van ongeveer 25 betrokkenen uit het onderwijsveld en haar omgeving: van bestuurder tot docent, van pabo tot kinderopvang en van wetenschapper tot initiatiefnemer. Wat deze groep van deelnemers bindt, is dat ze bekend zijn met – en intrinsiek gemotiveerd om te werken aan – een duurzaam en toekomstbestendig onderwijs. In vier sessies ging deze groep het gesprek aan over fundamentele vragen die inzicht bieden in hoe de toekomst van de onderwijssector in Den Haag beïnvloed kan worden.
“Laten we een generatie opleiden die verantwoordelijkheid kan nemen in de toekomst. Kinderen die bij kunnen dragen aan de gemeenschap, voor elkaar kunnen zorgen, die vanuit verbinding met elkaar en de natuur bij kunnen dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen.”
Deelnemer van de transitie-arenaHet belangrijkste resultaat van deze arena is de transitie-agenda Toekomst in ontwikkeling. In deze transitie-agenda staat het bouwen aan een ontwikkelgemeenschap centraal. Waarin samengewerkt wordt om álle Haagse kinderen voor te bereiden op het innemen van hun plek in een complexe, snel veranderende samenleving. Waarbij onderwijs gemeenschapsgericht is en gestimuleerd worden op eigen wijze een bijdrage te leveren aan de samenleving. Daarbij is er ruimte voor ieders unieke talenten, tempo en achtergrond, want er zit waarde in diversiteit.
Door het onderwijs te zien als een verzameling ontwikkelgemeenschappen, benadrukken we ook dat leren niet ophoudt bij het verlaten van het schoolplein, maar doorwerkt in de wijk, de stad en de samenleving. Hiermee verschuift de nadruk van meten en presteren naar betekenisvol leren en samen groeien. En kunnen rigide structuren en sectorale schotten plaatsmaken voor ruimte, samenwerking en vertrouwen.