(This project is in Dutch)
Amsterdam wil in 2050 volledig circulair te zijn. Maar het werken aan een circulaire economie gaat met vallen en opstaan: het is een zoektocht vol experimenten, belemmeringen en doorbraken. Om het gezamenlijk leren over de circulaire transitie te versterken, heeft de gemeente de leergemeenschap Amsterdam Circulair opgericht. DRIFT begeleidt hierin verschillende leergroepen die vanuit de praktijk werken aan circulaire opgaven in de stad.
Leren door te doen
De transitie naar een circulaire economie is een complexe en veelomvattende opgave. Leren is daarom essentieel. Want werken aan transities betekent leren over wat werkt en wat niet, over welke experimenten we willen opschalen of wat we juist willen loslaten. Daarin worden continu nieuwe paden verkend en lessen geleerd. Maar in de praktijk vindt dit leren vaak versnipperd en geïsoleerd plaats, binnen projecten of teams. Kennis vervliegt als mensen vertrekken en lessen niet breder gedeeld zijn.
De Leergemeenschap Amsterdam Circulair is ontstaan om doorbraken te realiseren in het werken aan de circulaire economie en biedt een structuur om waardevolle lessen vast te leggen, te verdiepen en breder te delen. De leergemeenschap bestaat uit zes thematische leergroepen die werken aan circulaire opgaves in de praktijk. Één leergroep richt zich bijvoorbeeld op de vraag: hoe gaan we om met het hergebruik van 10 miljoen betonstraatstenen? Een andere leergroep focust op de vraag hoe missiegedreven innovatiebeleid invulling krijgt in een aanbesteding voor circulaire kunstgrassportvelden. DRIFT werkt samen met deze leergroepen om barrières te identificeren, lessen op te halen en inzichten te vertalen naar acties.
Onze rol en aanpak
In onze aanpak staan ‘leren door te doen’ en ‘doen door te leren’ centraal. We gebruiken inzichten uit transitiemanagement, actie-onderzoek en reflexieve monitoring. Dat betekent dat we samen met de gemeente in de praktijk leren over de transitie naar een circulaire economie.
Naast de begeleiding van de individuele leergroepen ondersteunt DRIFT ook het bredere leerproces tussen de groepen. Hierin verkennen we samen wat het betekent om als gemeente actief bij te dragen aan de circulaire transitie. Een succesvolle transitie brengt namelijk ook een veranderopgave binnen de overheid mee. Wat betekent het om als ambtenaar te werken aan de circulaire economie, en wat vraagt dat in vaardigheden, rol en houding?